Slik søker du via NAV
Følg vår enkle 3-trinnsveiledning for å søke via NAV
En VELA arbeidsstol gir deg trygghet og støtte i hverdagen. Den gjør det enklere å lage mat, gjøre husarbeid eller bare flytte deg trygt rundt i hjemmet.
– Og du kan søke NAV om gratis utlån av stolen
Stive ledd eller lite krefter kan gjøre det vanskelig å komme opp av en stol. Med elektrisk heve-/senkefunksjon kan du reise deg trygt og enkelt – uten å måtte be om hjelp.
Vil du lage kaffe eller flytte deg til et annet bord? De lettrullende hjulene gjør det enkelt å gli dit du vil, mens du sitter trygt og sparer krefter.
Når du trenger at stolen står helt stille, låser du bremsen med et enkelt grep. Da sitter du trygt og sikkert – også når du skal nå noe, flytte deg eller reise deg opp.
Det første steget er å kontakte en representant for helsevesenet, for eksempel en fysioterapeut eller ergoterapeut i din kommune. De kan hjelpe deg med å kartlegge behovet ditt og fylle ut søknaden. Du kan også snakke med en hjemmehjelper, saksbehandler eller fastlegen din for å få en henvisning. Det er mange instanser som kan hjelpe deg, så du står ikke alene med oppgaven. Du har de samme rettighetene uansett om du søker selv eller får hjelp.
Alle som har en varig (over to år) og vesentlig nedsatt funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte, kan søke om hjelpemidler hos NAV. Hvis funksjonsnedsettelsen er kortvarig (under to år), må du kontakte kommunen din for å søke.
For å unngå forsinkelser i saksbehandlingen er det viktig å fylle ut søknaden korrekt. Husk følgende:
• Beskriv sykdom/funksjonshemming: Relater det til en varig tilstand (mer enn 2 år).
• Fokuser på praktiske utfordringer: Beskriv hvordan funksjonsnedsettelsen påvirker hverdagen din, og hvordan hjelpemiddelet (f.eks. en VELA stol) kan forbedre hverdagen og øke din selvstendighet. Eksempler kan være at en stol med elektrisk høydejustering hjelper deg å nå høyt opp, eller at sentralbremsen gir trygghet ved matlaging og påkledning.
• Begrunn nødvendigheten: Forklar hvorfor akkurat dette hjelpemiddelet er nødvendig for ditt spesifikke problem og for å øke din selvstendighet. Hvis det sparer deg for tid eller krefter, nevn dette.
• Rangering av produkter: Hvis du søker om et produkt som ikke er rangert som nummer 1 i rammeavtalen, må du begrunne hvorfor.
• Opplæring: Oppgi navn, telefonnummer og e-post til de som eventuelt skal læres opp i bruken av hjelpemiddelet.
• Sjekk kontaktdetaljer: Sørg for at alle kontaktopplysninger (navn, adresse, telefonnummer, e-post) er korrekte. Oppgi også leveringsadresse hvis den er forskjellig fra hjemmeadressen.
• Signer dokumentet: Brukeren eller en foresatt må signere søknaden. Hvis brukeren ikke kan signere selv, skal signaturen etterfølges av merknaden «m.p.p.».
Du har krav på å låne hjelpemidler hvis du har fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt, eller hvis dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass er vesentlig innskrenket (Folketrygdloven § 10-5). Du har også krav på hjelpemidler hvis din funksjonsevne i dagliglivet er vesentlig og varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte (Folketrygdloven § 10-6). Hjelpemidlene skal være nødvendige og hensiktsmessige for å bedre din funksjonsevne i dagliglivet eller arbeidslivet.
Ja, alle VELA-produkter som er på avtale med NAV kan lånes gratis hvis de er nødvendige og hensiktsmessige for å forbedre funksjonaliteten i dagliglivet (og arbeidslivet). Aktuelle hverdagshjelpemidler er gratis å låne, men det er egenandel på aktivitetshjelpemidler hvis du er over 26 år.
NAV har et bredt utvalg av hjelpemidler. For at du skal kunne søke om et hjelpemiddel hos NAV, må det stå på en rammeavtale. Du kan se VELA sine produkter på hjelpemiddeldatabasen.no. Produkter som er tilgjengelige på gjeldende avtale er merket med et rødt NAV-logo. VELA tilbyr også et bredt utvalg av tilbehør og løsninger etter avtale med NAV, slik at hjelpemidlene kan tilpasses dine spesifikke behov.
For å unngå forsinkelser bør du:
– Beskrive sykdom eller funksjonshemming (varighet over 2 år).
– Forklare de praktiske utfordringene i hverdagen og hvordan hjelpemidlet kan bedre situasjonen.
– Begrunne behovet hvis du søker om et produkt som ikke er rangert som nr. 1.
– Oppgi om du eller hjelperen din trenger opplæring i bruk av hjelpemidlet.
– Sjekke at alle kontaktopplysninger er riktige.
– Husk å signere søknaden (selv, via foresatt eller med fullmakt).
NAV er i gang med å digitalisere søknadsprosessen for å gjøre det enklere å søke hjemmefra i fremtiden. Per i dag er det primært kommunale formidlere som har tilgang til digitale søknader, men det jobbes med å gjøre dette tilgjengelig også for brukere.
Få en omvisning i hjemmet med