Bevar friheten og selvstendigheten i ditt eget hjem

En VELA arbeidsstol gir deg trygghet og støtte i hverdagen. Den gjør det enklere å lage mat, gjøre husarbeid eller bare flytte deg trygt rundt i hjemmet.
– Og du kan søke NAV om gratis utlån av stolen



Mangeårig offisiell NAV-leverandør



Se hvordan du søker – Gratis
velachair-parkinsons-cutting-vegetables-1800x1400_old

En arbeidsstol på kjøkkenet gjør hverdagen enklere

En VELA kjøkkenstol med hjul kan være et effektivt hjelpemiddel som gjør matlaging og oppvask mulig i hverdagen igjen.

Ved funksjonsnedsettelse kan det å stå ved kjøkkenbenken gi smerter og balansevansker, og det blir vanskelig å nå øverste hyller eller fylle nederste skuff i oppvaskmaskinen, noe som kan hindre viktige oppgaver hjemme og svekke følelsen av selvstendighet.

En stol som hjelper deg opp og ned

Når det er tungt å bøye seg eller reise seg, kan elektrisk høydejustering gjøre hverdagen enklere. Med et knappetrykk får du stolen til å passe akkurat til oppgaven:

Kom trygt ned i lav høyde når du skal tømme oppvaskmaskinen eller plukke opp noe fra gulvet.

Hev stolen rolig opp igjen uten å bruke unødvendig krefter eller miste balansen.

Tilpass høyden til deg slik at du får støtte og trygghet i alle daglige aktiviteter.

Elektrisk høydejustering gir deg trygghet og selvstendighet – og hjelper deg å spare krefter til det som betyr mest.

Slik gjør VELA stolen hverdagen enklere

Enkel å reise seg

Stive ledd eller lite krefter kan gjøre det vanskelig å komme opp av en stol. Med elektrisk heve-/senkefunksjon kan du reise deg trygt og enkelt – uten å måtte be om hjelp.

velachair-independence-seated-mobility_thumb_id005

Beveg deg uten å reise deg

Vil du lage kaffe eller flytte deg til et annet bord? De lettrullende hjulene gjør det enkelt å gli dit du vil, mens du sitter trygt og sparer krefter.

velachair-independence-safety-first_thumb_id002

Stabilitet du kan stole på

Når du trenger at stolen står helt stille, låser du bremsen med et enkelt grep. Da sitter du trygt og sikkert – også når du skal nå noe, flytte deg eller reise deg opp.

Ofte stilte spørsmål (OSS)

  • Hvordan søker man om hjelpemidler?

    Det første steget er å kontakte en representant for helsevesenet, for eksempel en fysioterapeut eller ergoterapeut i din kommune. De kan hjelpe deg med å kartlegge behovet ditt og fylle ut søknaden. Du kan også snakke med en hjemmehjelper, saksbehandler eller fastlegen din for å få en henvisning. Det er mange instanser som kan hjelpe deg, så du står ikke alene med oppgaven. Du har de samme rettighetene uansett om du søker selv eller får hjelp.

  • Hvem kan søke om hjelpemidler?

    Alle som har en varig (over to år) og vesentlig nedsatt funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte, kan søke om hjelpemidler hos NAV. Hvis funksjonsnedsettelsen er kortvarig (under to år), må du kontakte kommunen din for å søke.

  • Hva bør jeg huske når jeg søker om et hjelpemiddel hos NAV?

    For å unngå forsinkelser i saksbehandlingen er det viktig å fylle ut søknaden korrekt. Husk følgende:

    Beskriv sykdom/funksjonshemming: Relater det til en varig tilstand (mer enn 2 år).
    Fokuser på praktiske utfordringer: Beskriv hvordan funksjonsnedsettelsen påvirker hverdagen din, og hvordan hjelpemiddelet (f.eks. en VELA stol) kan forbedre hverdagen og øke din selvstendighet. Eksempler kan være at en stol med elektrisk høydejustering hjelper deg å nå høyt opp, eller at sentralbremsen gir trygghet ved matlaging og påkledning.
    Begrunn nødvendigheten: Forklar hvorfor akkurat dette hjelpemiddelet er nødvendig for ditt spesifikke problem og for å øke din selvstendighet. Hvis det sparer deg for tid eller krefter, nevn dette.
    Rangering av produkter: Hvis du søker om et produkt som ikke er rangert som nummer 1 i rammeavtalen, må du begrunne hvorfor.
    Opplæring: Oppgi navn, telefonnummer og e-post til de som eventuelt skal læres opp i bruken av hjelpemiddelet.
    Sjekk kontaktdetaljer: Sørg for at alle kontaktopplysninger (navn, adresse, telefonnummer, e-post) er korrekte. Oppgi også leveringsadresse hvis den er forskjellig fra hjemmeadressen.
    Signer dokumentet: Brukeren eller en foresatt må signere søknaden. Hvis brukeren ikke kan signere selv, skal signaturen etterfølges av merknaden «m.p.p.».

  • Hvem har krav på å kunne låne hjelpemidler?

    Du har krav på å låne hjelpemidler hvis du har fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt, eller hvis dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass er vesentlig innskrenket (Folketrygdloven § 10-5). Du har også krav på hjelpemidler hvis din funksjonsevne i dagliglivet er vesentlig og varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte (Folketrygdloven § 10-6). Hjelpemidlene skal være nødvendige og hensiktsmessige for å bedre din funksjonsevne i dagliglivet eller arbeidslivet.

  • Er VELA produkter gratis å låne gjennom NAV?

    Ja, alle VELA-produkter som er på avtale med NAV kan lånes gratis hvis de er nødvendige og hensiktsmessige for å forbedre funksjonaliteten i dagliglivet (og arbeidslivet). Aktuelle hverdagshjelpemidler er gratis å låne, men det er egenandel på aktivitetshjelpemidler hvis du er over 26 år.

  • Hvilke hjelpemidler kan man søke om?

    NAV har et bredt utvalg av hjelpemidler. For at du skal kunne søke om et hjelpemiddel hos NAV, må det stå på en rammeavtale. Du kan se VELA sine produkter på hjelpemiddeldatabasen.no. Produkter som er tilgjengelige på gjeldende avtale er merket med et rødt NAV-logo. VELA tilbyr også et bredt utvalg av tilbehør og løsninger etter avtale med NAV, slik at hjelpemidlene kan tilpasses dine spesifikke behov.

  • Hva bør jeg huske når jeg fyller ut søknaden?

    For å unngå forsinkelser bør du:
    – Beskrive sykdom eller funksjonshemming (varighet over 2 år).
    – Forklare de praktiske utfordringene i hverdagen og hvordan hjelpemidlet kan bedre situasjonen.
    – Begrunne behovet hvis du søker om et produkt som ikke er rangert som nr. 1.
    – Oppgi om du eller hjelperen din trenger opplæring i bruk av hjelpemidlet.
    – Sjekke at alle kontaktopplysninger er riktige.
    – Husk å signere søknaden (selv, via foresatt eller med fullmakt).

  • Er det mulig å søke digitalt?

    NAV er i gang med å digitalisere søknadsprosessen for å gjøre det enklere å søke hjemmefra i fremtiden. Per i dag er det primært kommunale formidlere som har tilgang til digitale søknader, men det jobbes med å gjøre dette tilgjengelig også for brukere.

Få en omvisning i hjemmet med

VELA-stolen

Spill av video

Hvordan kan vi hjelpe deg?