Søknad om hjelpemidler – NAV

Har du nedsatt funksjonsevne og trenger støtte i hverdagen? Da kan du søke om hjelpemidler fra NAV – for eksempel en VELA arbeidsstol.

Vi har laget denne guiden for å gjøre søknadsprosessen enklere.

case vaskeop glad 1 1 1

Hvordan søker jeg om hjelpemidler?

NAV anbefaler at du får hjelp til å søke fra formidler i kommunen du bor i, men du kan også fylle ut søknaden selv på nav.no.

1. Søk via kommunen

  • Kontakt servicetorget i kommunen, eller spør fastlegen din om å bli satt i kontakt med en ergoterapeut eller fysioterapeut.
  • De kartlegger behovet ditt og hjelper deg å finne ut hvilken stol som passer for deg.
  • Kommunen fyller ut og sender søknaden til NAV Hjelpemiddelsentral på dine vegne.
  • Når søknaden er innvilget, får du stolen levert hjem.

2. Søk selv via NAV

Du kan også fylle ut søknadsskjemaet digitalt. Dette kan du gjøre selv – eller sammen med en pårørende.

Husk at NAV ofte vil be om en faglig vurdering fra kommunen før søknaden kan behandles.

Finn søknadsskjemaet ditt her

Beskriv behovet ditt i søknaden

Når du søker om en arbeidsstol hos NAV, er det viktig å forklare hvorfor du trenger stolen, og hvordan den kan hjelpe deg i hverdagen.

Når kan en arbeidsstol innvilges?

En arbeidsstol kan lånes ut dersom du har en fysisk eller kognitiv funksjonsnedsettelse, for eksempel:

  • Plager fra muskler eller skjelett og derfor trenger en stol med ekstra funksjoner 
  • Konsentrasjonsvansker eller uro som gjør det vanskelig å sitte på en vanlig stol (ofte hos barn og unge) 

Arbeidsstoler kan innvilges til bruk i: 

  • Hjemmet 
  • Arbeid 
  • Utdanning 
  • Skole og barnehage 

Eksempler på behov

En arbeidsstol kan gjøre det mulig å:

  • Lage mat eller delta i daglige aktiviteter på kjøkkenet 
  • Sitte ved bordet sammen med andre 
  • Utføre skole- eller kontorarbeid 

For eldre hjemmeboende er den vanligste grunnen bevegelsesvansker, som kan bety at man:

  • Ikke klarer å stå lenge av gangen, f.eks. ved kjøkkenarbeid 
  • Har vansker med å reise og sette seg mange ganger 
  • Har redusert energinivå 
  • Har økt fallfare når man står, reiser seg eller setter seg 

Vil du vite mer om når hjelpemidler kan innvilges? Les mer hos NAV her.

Generelle vilkår

  • Du må ha behov for hjelpemiddelet på grunn av bevegelsesvansker
  • Funksjonsvansken må være varig. Med varig mener vi at vanskene har en varighet på mer enn to år
  • Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstapet
  • Du må være medlem i folketrygden

Er du usikker på hvilken VELA-stol som passer best for deg?

Prøv vår digitale stolkonfigurator – et enkelt verktøy som stiller deg noen spørsmål om hverdagen din og hva du trenger støtte til.

Ved å bruke konfiguratoren får du en bedre idé om hvilken stol som kan dekke dine behov. Denne informasjonen kan også være nyttig når du skal forklare behovet ditt i søknaden til NAV.

Finn riktig stol her

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Vi fokuserer på deg og dine behov og hvordan du kan få mest mulig ut av din VELA-stol – sammen finner vi den beste løsningen.

Vi snakker av erfaring

Dette innholdet bygger på mer enn 50 års utvikling og erfaring med VELA-stoler, med over 500.000 solgte stoler på verdensbasis. Denne siden er utarbeidet i samarbeid med forfatteren.