Chat with us, powered by LiveChat

Kundeservice

I vår FAQ nedenfor svarer vi på spørsmålene som vår kundeservice oftest får. Kanskje du finner svaret ditt her.

Hvis du fortsatt har ubesvarte spørsmål kan du kontakte oss via chat, kontaktskjema eller telefon i VELAs åpningstid.

Vi svarer deg alltid så raskt som mulig.

Kontakt oss
hero kundeservice 2

FAQ – Ofte stilte spørsmål

  • Hvor mye koster VELA-stolen? 

    Prisene våre varierer fra produkt til produkt, men du kan alltid få veiledende priser på stolene våre ved å kontakte vår kundeservice via kontaktinformasjonen nederst på siden.
    Mange av stoltypene våre finnes i den nasjonale rammeavtalen, som betyr at du kan søke om stol via din kommunale formidler. Du kan bruke denne muligheten hvis du for eksempel synes det er utfordrende å mestre dine vanlige hverdagsoppgaver. Du kan lese mer om hvordan du søker her.

  • Har VELA brukte stoler til salgs? 

    Nei, vi har dessverre ikke brukte stoler til salgs. At stolene våre er gjenvinningshjelpemidler betyr at de er laget slik at stolen enkelt kan bygges om, slik at den kan passe for en annen person enn den opprinnelig ble bygget for. 

  • Selger dere VELA-stoler til privatpersoner? 

    Ja, du kan alltid få veiledning og bli informert om veiledende priser på stolene våre ved å kontakte vår kundeservice via kontaktinformasjonen nederst på siden.

  • Hvor stor vekt kan en VELA-stol bære?

    Vi har flere typer stoler som tåler ulik brukervekt. Vi har stoler for de fleste vektklasser, siden vi lager stoler som passer både for små mennesker og for personer som veier opp til 300 kg.

    Du kan se hva den enkelte stolens maksimale vektbelastning og anbefalt brukervekt er ved å se på stolens produktblad.

  • Klarer stolene å komme gjennom en døråpning? 

    Ja, det gjør de. Våre arbeidsstoler og elektriske rullestoler er vanligvis ikke bredere enn 65 cm (unntatt bariatriske stoler), og en standard døråpning er 70-90 cm. Du kan se den spesifikke stolens bredde i produktbladet.

  • Er det reklamasjonsrett på stolen?

    Ja, vi følger gjeldende regelverk og det er klagerett på stolene våre etter kjøpsloven. Du kan lese mer om reglene i våre kjøpsbetingelser her.

    Hvis du ønsker å benytte reklamasjonsretten din, må du fylle ut dette skjemaet.

  • Hva er forskjellen mellom en stol med gassfjær og en med elektrisk løftefunksjon?

    En av de viktigste egenskapene ved stolene våre er høydejusteringen. Du får mest mulig ut av VELA-stolen din når du kan endre sittehøyden slik at den passer til aktiviteten du utfører. Vi anbefaler:
    elektrisk løft hvis det er utfordrende eller utmattende å endre setehøyden, eller hvis du ikke klarer å reise deg og sette deg ned uten hjelp.
    gassfjær hvis du har krefter i bena til å endre setehøyden hver gang du vil endre sittestillingen, og samtidig ikke trenger hjelp til å reise deg eller sette deg ned.
    Du kan lese mer her.

  • Kan jeg bytte deler på stolen min selv?

    Hvis du har du fått stol fra kommunen, skal du verken bytte eller reparere stolen selv. Hvis det er problemer med stolen, må du kontakte kommunen din og gjøre dem oppmerksomme på behovene dine.

    Hvis du har kjøpt og betalt for stolen din selv, fraråder vi på det sterkeste å reparere eller bytte ut deler på stolen. Montering og reparasjoner på stolen skal kun utføres av en VELA-godkjent tekniker – for din sikkerhet.

  • Hva koster en bestemt reservedel?

    For at vi skal kunne gi en korrekt pris på en reservedel må vi vite hvilken stol du har, siden reservedeler varierer fra produkt til produkt. Derfor må vi bruke stolens ID-nummer, som står på en sølvetikett plassert under setet.
    Ha gjerne stolens ID-nummer klar når du kontakter oss.

    Du finner arbeidsstolens navn og ID-nummer på en sølvetikett som er plassert under setet.
    El-kjørestolens sølvetikett finner du på batteriboksen på siden av stolen.

  • Kan jeg finne stolene og tilbehøret deres med HMS-nr?

    Det er mulig å bruke søkefeltet i øvre høyre hjørne for å finne våre produkter basert på HMS-nr.
    Det er dessverre ikke mulig å søke etter tilbehør med HMS-nr. i søkefeltet, men du finner alt av tilbehør i brosjyren her.

  • Kan jeg flytte bremsen til stolens venstre side?

    Ja, det kan du gjøre selv på VELA Tango 700/700E og VELA Tango 600S/600ES. Du kan se denne videoen, der vi viser deg hvordan.
    Kontakt oss hvis det gjelder andre stolmodeller.

    Slik flyttes bremsen
  • Hvordan lader jeg VELA Tango-stolen min?

    Lading av en VELA-stol med elektriske funksjoner varierer etter stolmodell.

    Slik lader du en VELA Tango-stol
  • Hvor ofte skal jeg lade min elektriske arbeidsstol?

    Vi anbefaler at du lader stolen når du ikke bruker den. Husk alltid at laderen må stå fritt og aldri må dekkes til mens den lader!

  • Hvordan lader jeg min VELA Sango- eller Blues-stol?

    Se hvordan du lader den elektriske rullestolen din nedenfor.

    Slik lader du en VELA elektrisk rullestol
  • Hvor ofte skal jeg lade min elektriske rullestol?

    Vi anbefaler at du lader stolen når du ikke bruker den. Husk alltid at laderen må stå fritt og aldri må dekkes til mens den lader!

  • Kan jeg bestille en prøvetime for en VELA-stol?

    Det er mulig å bestille prøvetime dersom du er terapeut eller fra kommunen etter forutgående avtale med NAV. Kontakt din VELA-representant eller VELAs kundeservice for å høre om mulighetene for en prøvetime.

  • Hvor finner jeg en brukermanual til stolen min?

    Du finner brukermanualer for stolene våre her. Er du i tvil om hvilken stol du har, kan du se navnet på stolen på en sølvetikett plassert under setet. Den elektriske rullestolens sølvetikett finner du på batteriboksen på siden av stolen

    Se etiketter her:

  • Kan jeg selv udskifte dele på min stol?

    Har du lånt en stol af kommunen, må du hverken ændre eller reparere på stolen selv. Hvis der er problemer med stolen, så skal du kontakte din kommune og gøre dem opmærksom på dine behov.

    Har du selv købt og betalt din stol, fraråder vi på det kraftigste, at du selv reparerer eller udskifter dele på stolen. Montering og reparationer på stolen må kun udføres af en VELA-godkendt tekniker – for din sikkerheds skyld.

  • Kan man få VELA-stoler med stoff som kan tørkes av?

    Ja, på de polstrede delene av stolen, som for eksempel sete og ryggstøtte, er du mulig å få med et trekk som kan tørkes av, rengjøres med alkohol og til og med desinfiseres med klorløsning.

    Du kan også velge å kjøpe et vanntett trekk til setet på stolen

  • Kan man kjøpe et trekk til setet på stolen?

    Ja, du kan velge mellom å kjøpe et smusstrekk eller et vannavvisende trekk til setet på stolen. Et smussavvisende trekk er bra hvis du vil skåne stolen, og ønsker å kunne ta det av og vaske det.
    Et vannavvisende trekk er spesielt bra ved inkontinens eller ved fare for søl.

  • Hvordan justerer jeg arbeidsstolen min?

    Hvis du har en arbeidsstol fra VELA kan du finne en detaljert veiledning med både tekst og video her.

  • Hvordan justerer jeg den elektriske rullestolen min?

    Hvis du har du en Sango eller Blues rullestol kan du finne en detaljert veiledning med tekst og video her.

    Du bør kun la en kyndig person foreta justeringer på elektriske rullestoler.

  • Kan jeg endre betjeningen av elektrisk høydejustering fra høyre armlene til venstre armlene?

    Ja, det kan du gjøre selv på VELA Tango 700/700E og VELA Tango 600S/600ES. Vi har to videoer tilgjengelige, avhengig av hvilken type armlene du har.
    Kontakt oss hvis det gjelder andre stolmodeller.

    Slik flyttes elektrisk høydejustering

Kanskje du leter etter:

Kontaktinformasjon

Skriv til oss

Åpningstider

Mandag-torsdag: 08-16
Fredag: 08-15
Lørdag-søndag: Stengt

Tel.: 69 67 60 18